هنوز مدتي از دستور مقام معظم رهبري درباره سياستهاي ابلاغي محيط زيست و تاكيد بر رعايت الزامات محيطزيستي در تمام طرحها و پروژهها نگذشته برخي مسوولان در پي اجراي طرحهاي بيارزيابي و حتي بدون مصوبه در قلب جنگلهاي هيركاني كشور هستند. ساخت جاده نكا- دامغان در دل «پارك ملي پابند» يكي از اين طرحهاست كه طي دو روز گذشته بدون مصوبه و تاييد از وزارت راه، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگلها و منابع طبيعي كشور و تنها با حمايت فرماندار و استاندار مازندران كليد خورده و با مخالفت و ايستادگي نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست مازندران در ورودي پارك ملي پابند فعلا متوقف شده است. خبرها حاكي است كه اين مسوولان همراه با ماشين آلات سنگين و سبك راهسازي از جمله لودر و بولدوزر به منطقه آمده تا عمليات را آغاز كنند.
اين طرح كه مصداق صريح تخريب جنگل، فرسايش خاك، تخريب زيستگاه و تصرف منابع طبيعي است در حالي كليد خورده كه چندي پيش رييس قوه قضايي با ابلاغنامهاي خطاب به دادستانها دستور برخورد جدي با هر گونه تخلف در حوزه منابع طبيعي و محيط زيست را صادر كرده است. با اين همه فرماندار شهرستان نكا با ارسال نامهاي خطاب به مديركل حفاظت محيط زيست مازندران از او خواسته تا با درخواست او براي زيرسازي و تعريض محور ارتباطي قديمي از ابتداي روستاي بندبن به دامغان موافقت كند. اين در حالي است كه فعالان محيط زيست مازندران ميگويند كه منطقه مورد نظر بسيار صعبالعبور و داراي شيب ١٨٠٠ تا ٢ هزار است و در منطقه انبوه جنگلي واقع شده كه در صورت اجرا ميتواند باعث نابودي ذخيرهگاههاي ارس و بلوط شمال شود.
هر چند با مخالفت و ایستادگی یگان حفاظت محیط زیست مازندران و واکنش های رسانه ها این عملیات فعلا متوقف شده اما خطر جاده سازی و به دنبال آن زمین خواری و ویلاسازی همواره یکی از خطرات جدی مناطق 4 گانه محیط زیست و اراضی بکر جنگلی است.
عکس های سهیل اولادزاد، فعال محیط زیست را از این جاده پر ابهام و بی مجوز ببینید. عکس ها دیروز تهیه شده و اختصاصی سایت زمین است.