زمین آنلاین: پرسه زدن در خيابان هاي بي انتها و پاساژها ،ميل به تماشا و گاه خريد عصرهاي امروز ما را پر مي کنند اما اين فرهنگ شهري امروز چه معناي جامعه شناختي و فلسفي دارد.
"جامعه مصرفي" نقدي است بر مفهوم مصرف کالاهاي فرهنگي از قبيل فيلم و سينما و انواع تفريحات فرهنگي . بودريار معتقد است نوع مصرفي که در جامعه مدرن شکل گرفته، زاييده سرمايه داري است که طبقه متوسطي را به وجود آورده و براي اينکه جامعه پاسخگوي نيازهاي اين طبقه باشد، مدام در حال بازتقاضاي کالاها و در واقع تعريف نيازهاي جديد است. به گفته "بورديو" مصرف ديگر تنها ارضاي يک دسته از نيازها - از نظر زيستي، ريشه دار- نيست، بلکه متضمن نشانه ها، نمادها، ايده ها و ارزش ها است. همچنين به تعبير "بودريار" مصرف در دوران جديد روندي است که در آن خريدار کالا از طريق به نمايش گذاشتن کالاهاي خريداري شده، به طور فعالي مشغول تلاش براي خلق و حفظ يک حس "هويت " است. به عبارتي ديگر افراد، هويت چه کسي بودن خويش را امروزه از طريق آنچه که مصرف مي کنند، توليد مي کنند يا بهتر بگوييم "جعل" مي کنند. اين روند تا جايي ادامه يافته که شهرها را امروزه به بازارهايي بزرگ تبديل کرده است. بازار (که در گذشته نوعي محدوده مکاني داشت) به تمامي نقاط شهر سرايت کرده و در حومه خيابان هاي شهرهاي بزرگ به جاي خانه، نشسته است. آيين قدم زني يا "پرسه زني" در حاشيه خيابان ها، محصول همين سرايت مراکز خريد به همه جا است. مبادله نمادين و مرگ، در سايه اکثريت هاي خاموش، فوکو را فراموش کن، آينه توليد، تصاوير و شبيه سازي، آمريکا و اغوا از جمله آثار بودريار هستند. جامعه مصرفي -اسطوره ها و ساختارها نوشته ژان بودريار را با ترجمه پيروز ايزدي از مجموعه فلسفه و علوم اجتماعي را در 1100 نسخه نشر ثالث منتشر کرده است.
نویسنده: جواد لگزیان/ مردم سالاری
-------------------------------
در این ارتباط بخوانید :
گفت وگو با دکتر ناصر فکوهی دربارة کتاب «جامعه مصرفی»
http://www.anthropology.ir/node/7196